Siafa Khawla
- Siafa.khawla@univ-guelma.dz
- khawla.koki94@gmail.com
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
Research interest
Abstract (Ar)
منذ القدم و الإشهار متأصل في المجتمعات البشرية فمنذ اصبح هناك فائض في الإنتاج لدى بعض المؤسسات و كان هو الوسيلة التي ساعدت في الترويج لمنتجاتهم و اصبح الإشهار في العصر الحديث واقعة ضرورية للمؤسسات في ظل التنافس و مع ظهور الانترنت و ما يرافقها من مواقع الويب و محركات البحث وصولا الى مواقع التواصل الاجتماعي و هذا التأثير الحاصل على مختلف المجالات مس ايضا الإشهار التقليدي ليصبح الكترونيا فقد ظهر اول مرة عام 1994 ليتطور شيئا فشيئا ليصبح اليوم الإشهار الالكتروني ضروريا للمؤسسات في عصر التطور الرقمي فقد اخذت بيئة الأعمال تشهد منافسة شديدة بين المؤسسات خاصة تلك الناشطة في قطاع واحد والتي تهدد استمرارها و وجودها في السوق فأصبح لزاما عليها التعامل مع الزبون كأحدى اهم متغيرات محيطها الخارجي باهداف و غايات بالغة الأهمية وفي مطلع هذه الغايات ما يتعلق بطرق تحقيق رضاه و سبل تحويل هذا الاخير إلى ولاء زبوني ثابت لها و لمنتجاتها وتختلف الطرق التي تتبعها كل مؤسسة للوصول لتحقيق رضا الزبون حسب مواردها من جهة و طبيعة الزبائن من جهة اخرى يزداد رضا الزبون اهمية كلما تم اعتباره حجر الأساس في بناء ولاء الزبون فهي تستهدف رضاه كمدخل لكسب ولائه وهذا الامر يمكن العمل على تحقيقة من خلال التقرب للجمهور بالاشهارات الالكترونية التي تقدمها له والتي تسهل لهم من خلالها التعرف على المنتجات والخدمات وعلى المؤسسة بصفة عامة و منه تخدم تعزيز الرضا و الولاء لها ومنه نطرح التساؤل الرئيسي التالي: ما الدور الذي يلعبه الإشهار الالكتروني في كسب رضا و ولاء الزبون؟
Abstract (Fr)
Since ancient times, publicity has been ingrained in human societies, since there has been a surplus in production in some institutions, and it has been the means that helped promote their products, and advertising in the modern era has become a necessary reality for institutions in light of competition and with the emergence of the Internet and the accompanying websites and engines Searching down to social networking sites and this effect on various fields also touched traditional advertising to become electronic. It appeared for the first time in 1994 to gradually develop to become today electronic advertising necessary for institutions in the era of digital development The business environment is witnessing intense competition between institutions, especially those active in one sector that threatens its continuation and presence in the market, so it has become imperative to deal with the customer as one of the most important variables of its external environment with very important goals and objectives, and at the beginning of these goals is related to ways to achieve satisfaction and ways to transform The latter is due to my constant loyalty to her and her products The methods used by each institution to reach customer satisfaction differ according to its resources on the one hand and the nature of the customers on the other hand, the customer’s satisfaction increases in importance whenever it is considered the cornerstone in building customer loyalty, as it targets his satisfaction as an entry point to gain his loyalty, and this matter can be worked on by approaching the public with notices. The electronic system provided to him by which it facilitates them to get acquainted with the products and services and the institution in general and from it serve to enhance satisfaction and loyalty to it From this, we ask the following main question: What role does electronic advertising play in gaining customer satisfaction and loyalty?
Scientific publications
Scientific publications
Scientific conferences
ملتقى مغاربي: اليقظة الاجتماعية الاعلامية و الاقتصادية و دورها في سبيل تعزيز التنمية المستدامة
بمداخلة بعنوان: اليقظة الاعلامية سبيل لتعزيز التنمية المستدامة
ملتقى وطني: اسس و مناهج البحث العلمي
ملتقى وطني: الحضور النسوي في الفضاء الافتراضي
بمداخلة بعنوان: المرأة في مواقع التواصل الاجتماعي بين الانفتاح الرقمي و حماية الخصوصية